DERS 1: Kompozisyon ve Etki!
Evet o fotograf cok guzel ama Neden guzel?
Sonucta beynimizde buna karar veren bir mekanizma olmali. eger bu mekanizmayi biraz daha iyi anlayabilirsek fotograftaki elemanlari kareye ona gore yerlestirirsek daha cok guzel fotograf olusturma sansimiz artabilir. yazinin geri kalan kisminda insan gozune neler guzel geliyor bunlara bir kac ornek vererek deginecegim.
Sonucta beynimizde buna karar veren bir mekanizma olmali. eger bu mekanizmayi biraz daha iyi anlayabilirsek fotograftaki elemanlari kareye ona gore yerlestirirsek daha cok guzel fotograf olusturma sansimiz artabilir. yazinin geri kalan kisminda insan gozune neler guzel geliyor bunlara bir kac ornek vererek deginecegim.
Kural 1: Yaklasabildigin kadar yaklas;
konuyu ne kadar vurguluyorsaniz, vermek istediginiz mesaji o kadar kolay verebilirsiniz. bunu yapmanin milyonlarca yolu olabilir ama en kolayi konuya olabildiginice yakinlasip arka plandaki herseyi yok etmek.
Diyelimki bir cicegin fotografini cekmek istiyorsunuz arka plandaki sandalye, yada cicegin saksisi hatta yesil yapraklar bu karede olmalimi? Izleyiciye vermek istediginiz mesaj ne? neye dikkat cekmek istiyorsunuz? yada cicegin kendisimi?
birdahaki sefer bir cicek fotografi cekerken tripotunuzu kurun (yada kamerayi kitap yigini gibi bir sey uzerine sabitleyin)ve cicege yaklasabildiginiz kadar yaklasin taki butun kareyi cicek doldurana kadar. (buna fotografcilikta kareyi doldurmak denir)
bu fotografi gosterdiginizde neyin ilgi cekmesini istiyorsaniz bu son karede o cokca bulunsun. cicegin saksisi yada yesil yapraklari ne oranda olmali ama her halukarda cicegin kendisi focusta olmali.
arka plandaki sandelye ve diger dikkat dagitan seyleri tamamen karenin disinda birakmali.
bu fotografi gosterdiginizde neyin ilgi cekmesini istiyorsaniz bu son karede o cokca bulunsun. cicegin saksisi yada yesil yapraklari ne oranda olmali ama her halukarda cicegin kendisi focusta olmali.
arka plandaki sandelye ve diger dikkat dagitan seyleri tamamen karenin disinda birakmali.
iste bir kac ornek:
Kural 2: Kompozisyon
Bir noktayi kare içine yerlesirmenin sonsuz yolu vardir. Ilk akla gelen karenin ortasina yerlestirmektir. Bir çok durumda ise yarar ama her zaman en iyi yöntem olmayabilir. Neden yukari yerlestirmeyelim? Neden asagida olmasin? Ben sagda olsun istiyorum. Dogrusu farkli problemler için farkli çözümler üretmekte fayda var, bazen en iyi çözüm esege ters binmektir. Noktanin ortada olmasi statik bir fotograf yaratir. Nokta saga dogru hareket eden bir araba ise ve fotografin sagina yerlestirilmisse izleyen kiside çekerken geç kalinmis hissi uyandiracaktir. En iyisi arabanin önünde bir sey bulunmayacak sekilde sekilde sola yerlestirilmesidir.
kare diye adlandirsamda aslinda bir fotograf bir dikdortgendir, ve bu karede bazi noktalar veya cizgiler guzel bir fotograf icin onemli. simdi bunlardan bazilarini gorelim.
I. Altin Noktalar ve 1/3 kurali (The Rule Of Thirds And The Golden Mean )
kareyi alip yatay ve dikey olarak 3’e bolun.
bu cizgiler fotografiniz icin bir sablon olmali, konuyu fotografiniza yerlestiriken bu cizgileri kullanin, mesela gokyuzuyle kara parcasi yada agaclarin ayrim cizgisi bu cizgiler uzerinde olabilir.
bu cizgilerin kesistigi noktalarada Altin noktalar denir.
kesisimden dolayi olusan bu noktalara yerlestirdiginiz konu goz tarafindan guzel olarak algilanmaktadir, Neden? diye soranlar internette bu konuda matematiksel aciklamada dahil olmak uzere pek cok makale bulabilirler. kisaca soyle diyebilirizki bu doganin tercihi.
bu nokta ve cizgilerin nasil kullanilacagina iliskin bir kac ornek:
II. Ucgen kurali:
karenin icinde olusturulan bir ucgen kullanilarak konunun kareye yerlestirilmesi.
kullanimina iliskin ornek
III. Cerceve kullanma
fotografinizi cevrede bulunan baska nesnelerle cerceve icine almak, bunu ornekle anlatmak aciklamaktan daha kolay olacagi icin asagidaki fotograflari incelerseniz bu konuyu daha iyi anlayabilirsiniz.
bu fotoda pencere cerceve olarak kullanilmis.
IV. yol gosteren yollar:
yollar ve patikalar karenin icinde etkinligi arttirmak icin kullanilabilirler.
bu fotograftaki patika ormana giriste size yol gosteriyor, yesil ve kahverengi guzel bir tezat olusturmus.
bu fotograftaki yol sizi konuya yonlendiriyor, gokyuzu ile daglarin birlesim noktainin 1/3 kuralina gore yerlestirildigine dikkat edin.
V. Daire
bu teknik temel teknigimiz olan 1/3 teknige uymaz o yuzden kulanilmasi zor bir tekniktir ama dogru sekilde kullanildiginda cok guzel fotograflar elde etmek mumkundur. izleyincinin gozu kare icinde daire cizer. bu teknikte kare icinde baska bir sey bulunmamali.
VI. Ritim
konu olan sekli tekrarlayarak goresel bir ritim olusturmaktir.
VII. Negatif uzay
gercek nesne karenin kucuk bir kismini doldurur. negatif uzay genelde nesneyi kucuk gostermek yada nesnenin genis acik alanda bulunuyor hissi vermek icin kullanilir.
Kural 3: Daha iyi bir yol varmi??
Fotograf makinanizi alip bir seyler cekmek istediginizde, once bir konunun cevresinde donun, farkli acilardan gorun, nerden daha guzel gozukebilir, kamerayi yan cevirin her acidan bir suru fotograflar cekin gerekirse bir merdivene cikin yukaridan cekin yada asagidan cekin, yaklasin uzaklasin kareye aldiginiz nesneleri farkli yerlestirin. sonucta eve geldiginizde size cok absurd gozuken bir fikrin gorsel olarak sasirtici guzellikte bir sonuc verdigini goreceksiniz.