Google Türkiye’nin 24 Ocak’ta Tekfen Towers’da düzenlediği Youtube reklam formatları eğitime katıldım. Markaların ne tür youtube reklam modellerini kullandıklarını ve örnekler çalışmaları Google Türkiye – Kıdemli Medya ilişkileri Uzmanı Can Demirezen’den dinleme fırsatı yakaladım.
Öncelikle Google Türkiye’nin düzenlediği bu tür etkinliklere katılmak gerçekten çok faydalı olduğunu söyleyebilirim. Öğretici ve fazla zaman almayan(çalışıyor iseniz) bu tür eğitimler gerçekten çok yarar sağlıyor.
Can Demirezen, sunumunun başlangıcında birkaç istatistik paylaştı. 1 dakikada twitter’da 700 youtube videosunun paylaşıldığı ve Dünyanın 1 numaralı video sitesin youtube ikincisinin ise m.youtube.com (mobil) olduğunu belirtti.
Youtube reklam formatlarının neler olduğunu sizlerle paylaşmada önce şunu belirtmeliyim ki bahsedeceğim reklam formatlarının Türkiye’de henüz hizmette olmadığını ve 2013 yılında Türkiye’de hizmete girmesinin beklenildiğini Google Türkiye ekibi özellikle belirtti. Umarım öle olur. Türkiye’de markalar, reklam ajansları ve dijital ajansların büyük bir iştahla bu hizmetleri beklediklerini söyleyebilirim.
Youtube mecrasında yapılan başarılı kampanyaların beğenilen ve eğlendirilen içerikler olmasının yanında kullanıcıyla diyalog kuran kampanyalar olduğu söylendi. Örneğin, Old Spice videoları. Bu arada Old Spice’ın TV reklamlarından önce Youtube’da tanıtım faaliyetlerine başladığını biliyor muydunuz?
Youtube’da 3 tür kanal çeşidi bulunuyor.
- Kullanıcı kanalları
- Marka kanalları
- Müşteri kanalları
Kullanıcı kanalları üye olan her kullanıcının sahip olduğu bir kanal çeşidi. Marka kanalları ise markanın hizmet ve ürünleri tanıtan özel olarak tasarlanmış kanal çeşidi. Customer channel ise Öne Çıkanlar ismiyle markanın öne çıkan videolarını sergiledikleri tab fonksiyonlu bir kanal çeşidi. Youtube Marka Kanalı oluşturma rehberini detaylıca incelemek için buraya tıklamanız yeterli.
Gelelim Youtube reklam formatlarına. Youtube mecrasında global’de yapılan o kadar başarılı ve güzel işler var ki Türkiye’de bu hizmetler yayında olsa bizler acaba neler yapabilirdik diye düşünmedim değil. Youtube mecrasında bilmediğim birçok reklam formatını öğrendim. Sırasıyla başlayalım:
- Annotation reklamlar
Youtube videosunu izlerken video üzerinde çıkan konuşma baloncuklu reklamlar. Kullanıcılar, bu konuşma balocuklarına tıklayarak başka bir youtube videosuna ya da video içerisinde başka bir sahneye yönlendiriliyor. Yaratıcı olmayan, video içerisinde doğru kurgulanmayan bu tür reklamlar sıkıcı olabiliyor. Youtube Rewind 2012bunun en güzel örneklerinden httpv://www.youtube.com/watch?v=iCkYw3cRwLo.
Ayrıca Slap – Jamie Oliver videosu da çok güzel bir örnek. httpv://www.youtube.com/watch?v=usPV2cXhxp0
- Homepage – Masthead Unit reklamlar
Youtube’da anasayfa’da en üst bar kısmında yayınlanan reklamlar. Flash oyun vs. gibi tüm özellikler kullanılabiliyor. Günlük rezervasyon bazından reklam veriliyor. Sadece ülkeye göre hedefleme yapılıyor. 1 günlüğe sadece Almanya kullanıcılarına çıkmak isterseniz o 1 gün sadece sizin markanıza ayrılıyor ve tüm Almanya Youtube kullanıcıları reklamınızı en tepede görüyor. Ayrıntılı bilgi almak için buraya tıklayabilirsiniz.
- Homepage – Masthead Lite reklamlar
Standart masthead reklam formatı. Marka görseli ve markanın ilgili youtube videosunun ile yine youtube’un anasayfasın da en üst barda yayınlanan reklamlar. Yine günlük rezervasyon bazında reklam veriliyor. Bilgi için buraya tıklayabilirsiniz.
- Youtube Truview Video Reklamları
TrueView video reklamları, “Google AdWords Video” ile oluşturulabilen video reklamları. İzleme başına maliyet alınıyor. Kullanıcı izlediği bir youtube videosu öncesinde reklam videosu karşısına çıkıyor. Örneğin, kullanıcı izleyeceği video öncesinde toplam 10 saniyelik bir reklam çıkıyor karşına ama kullanıcı 5 saniyesini izleyip, atlıyor. Youtube burada bunu “view” olarak saymıyor. Yani maliyetlendirmiyor. Kısacası youtube, kullanıcı reklamın tamamını izlemeli ki benim için para etsin demek istiyor.
Trueview reklam modelinde 2 strateji var;
- İlk 5 saniyede kullanıcı reklamının hepsini izlemeli.
- Ya da ilk 5 saniyede reklam videon ilgi çekici olmalı ki kullanıcı da devamını izlemeli.
Detaylı bilgi için tıklayabilirsiniz:
- Video İçi Reklamlar
YouTube video içi reklamlar, kullanıcı videoyu oynatmayı başlattığında alt barda çıkan reklamlardır. Ayrıntılı bilgi için almak için buraya tıklayabilirsiniz.
Sunumda paylaşılan önemli birkaç notu da paylaşmak isterim;
– Kreatif çalışma iyi değilse youtube kampanyaları başarılı olmuyor.
– Videonun iyi içerik olduğunu yansıtan metriğin artık view sayısı olmadığı belirtildi. Watch time’ın artık en önemli metrik olduğu söylendi.
– En az skip (atlanan) edilen reklam, en kalite reklam. Bir reklam ne kadar çok atlanmışsa Youtube o içeriği kaliteli olarak görmüyor. Dolayısıyla reklamı daha az yayınlıyor.
Eğitimden aldığım notlar bunlar. Gördüğünüz gibi Türkiye’de bizim kullanmadığımız birçok youtube reklam formatı var. Ama Türkiye’de “yurt dışını hedefleyen” bazı markaların bu tür reklam formatlarını kullandıkları da sunumda belirtildi. Umarım 2013 yılında bu hizmetler Türkiye’de de devreye girmiş olur.